I feel another glass of champagne coming on

I feel another glass of champagne coming on

torsdag 25 april 2013

Påven Johanna, David Wenham och Kulturens Lögner

  Filmen heter: Påven Johanna.

  Handling lite kort: 800-tal. Den oerhört intelligenta, vältaliga och goda Johanna lyckas mot alla odds ta sig fram i en motbjudande, religiös och patriarkalisk värld. Dock innebär detta att hon blir tvungen att klä ut sig till man.

  En grej som jag kände att jag behövde få ur mig var följande: Johanna får bo hos en man (spelad av läckre David Wenham, det var därför jag tittade på filmen...) och dennes familj när hon som barn (11-12-13 år kanske) får börja gå på en fin skola för pojkar. Flera år senare är hon vuxen och vid ett enda tillfälle kysser denna gifta man henne. Men sedan hejdar han sig och det var inte mer med det. Bara några dagar senare måste han resa ut i krig och ännu lite senare blir byn överfallen av oss. Ja, nordmän alltså. Vikingar. Johanna överlever och flyr från byn till ett kloster där hon för första gången iträder rollen som man. Snygge David Wenham kommer tillbaka till byn och finner sin familj död och Johanna är borta.
  Många, många år senare korsas deras vägar igen och han yttrar följande ord: "Already then I wanted you more than I have ever wanted any other woman. But I didn't want you as my lover, I wanted you as my wife."

  SAID NO MAN EVER! Så jag satt här hemma och blev lite upprörd över lögnerna om kärlek som böcker och film och teater och musik sprider. Jag känner mig lurad.

Inga kommentarer: