I feel another glass of champagne coming on

I feel another glass of champagne coming on

onsdag 27 maj 2015

Filmtips

  • John Carter
  • The Interview
  • Mad Max: Fury Road
  • Alan Partidge: Alpha Papa
  • Big Fish
  • A Fish Called Wanda
  • The Avengers: Age of Ultron
  • American Sniper
  • Foxcatcher
  • The Theory of Everything

Här har vi de tio senaste filmerna jag har sett. Jag hade ett riktigt långt filmuppehåll mellan American Sniper och Avengers. American Sniper såg jag inför Oscarsgalan!

I alla fall. Bara helt kort vilka jag rekommenderar och inte.

John Carter: Nej. Skum film om en 1800-talssnubbe som råkar hamna på Mars genom alien technology. Och det är då folk som bor på Mars. Action. Men den var ganska lame. 2/5

The Interview: Nej. En fjantig talkshowhost och hans producent åker till Nordkorea för att intervjua och ha ihjäl den där Kim. För mycket äckelskämt för min smak. 2/5

Mad Max: Fury Road: Ja. Max blir tillfångatagen i en futuristisk och postapokalyptisk värld, råkar hamna i jakt på Furiosa och sedan slår de sina påsar ihop för att undkomma de där andra hemskingarna. Snygg ur actionsynpunkt och awesome ur feministisk synpunkt. 4/5

Alan Partridge: Alpha Papa: Tja, varför inte? Alan Partridge hamnar mitt i en gisslansituation som är skapad av hans kollega på radiostationen. Helt okej film. 3/5

Big Fish: Ja. En man har en dålig relation till sin pappa för att pappan alltid har berättat helt galna historier från sitt liv som mannen inte tror på. På pappans dödsbädd försöker han ta reda på sanningen. Helt galna historier...men de är kanske sanna ändå? Andra gången jag såg den då jag inte kunde minnas nånting av den. Såg den för typ 10 år sedan sist. Det låter ju inte så bra i och för sig. Men den var trevlig. 3.5/5

A Fish Called Wanda: Ja. Några skurkar själ diamanter, försöker framea varandra i tid och otid. Och Michael Palin stammar, är superdjurälskare och kriminell han också. Såg om denna, mindes mycket lite från första gången jag såg den. Vilket var typ 15 år sedan? En del skojigheter indeed. 3.5/5

The Avengers: Age of Ultron: Ja! Ultron råkar skapas och han var inte riktigt som Tony Stark hade tänkt sig. Skapad för att beskydda planeten...och för att beskydda planeten kommer Ultron fram till att han måste ha ihjäl mänskligheten. The Avengers to the rescue! Älskade den här filmen! Så bra! Och kul att faktiskt få se Andy Serkis. 5/5

American Sniper: Nej. Baserat på en sann historia om en amerikansk sniper i...Afghanistan? Alla amerikaner verkar älska denna, inte jättekonstigt. Alla vi andra känner oss nog ganska skeptiska. Dock Oscarsnominerad. 1,5/5

Foxcatcher: Nej. Oscarsnominerad, men jag kände mig helt ointresserad av den där brottarens liv. Baserat på en sann historia om en brottare och hans typ sektledare till tränare. 1.5/5

The Theory of Everything: Ja. Baserat på en sann historia. Om Stephen Hawkings liv. Han var normal en gång i tiden! Han har barn! Som han producerade efter att han blev konstig! Oscarvinnare. 3/5

Inga kommentarer: