I feel another glass of champagne coming on

I feel another glass of champagne coming on

tisdag 19 maj 2015

Idag skiner solen. Jag har huvudvärk (fortfarande, hade det igår också). Superskoskav. Tvättar. Ikväll är det semifinal i Eurovision, kul!

Igår var jag på bio. Hade poäng att använda, så jag fick gå på bio och en meny gratis. Nice. Tittade på Mad Max. Jag har sett så många skriva om hur bra den var och att den var feministisk och sådär. Och ja, den var bra. Och feministisk på så vis att varenda kvinna i filmen var, well, som kvinnor är mest. Dvs INTE mesiga våp som bara skriker och är rädda och handlingsförlamade och behöver bli räddade av män. Det var väldigt skönt att se. Äntligen en actionfilm med realistiska kvinnor. Massa realistiska kvinnor. Enbart realistiska kvinnor! Och jag betvivlar att det ens var särskilt svårt att skriva dessa realistiska kvinnoroller... Men det gäller ju att ens sinne är fritt från samhällets indoktrinering. T.o.m. de flesta kvinnor i dagens samhälle är så indoktrinerade att de inte ser hur illa vi blir behandlade. Det är normen. Och det spelar ingen roll hur illa den normen är, för normen är är normen. Det är normalt. Det är så det är. Det krävs en rejäl ansträngning för att ta sig ur det felaktiga tankemönstret som vi får med modersmjölken. Och när man väl har insett hur det ligger till så krävs det en rejäl ansträngning för att orka kämpa emot hela samhället. Detta gäller alla hemskheter i samhället, inte bara kvinnosynen.

Inga kommentarer: